Khamis, 15 November 2012

Yang Ini Dipanggil Sayings

Tak cukup dengan slang, idiom dan phrasal verb kini Teacher Zack nak cerita pasal sayings pula. Apakah itu sayings? Senang je, sayings adalah pepatah. Sayings adalah ungkapan yang pendek dan bijak yang lazimnya berbentuk nasihat atau kebenaran. Sayings sering juga dipanggil proverb (peribahasa atau bidalan). Jom kita lihat beberapa contoh sayings.
  • Easy come, easy go adalah sayings yang memberi maksud Senang datang, senang pergi. Sayings ini seolah-olah mengatakan jika dengan senang kita mendapat duit yang banyak maka ada kemungkinan dengan senang juga kita akan kehilangan duit itu.
  • Better safe than sorry adalah sayings yang memberi maksud Lebih baik selamat dari kesal. Sayings ini memberi nasihat bahawa di dalam keadaan yang merbahaya kita harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan diri sebab kalau berlaku sesuatu yang tidak diduga maka kita akan menyesal pula nanti.
  • If you can't beat 'em, join 'em adalah sayings yang memberi maksud Jika anda tidak dapat mengalahkan mereka, sertailah mereka. Sayings ini menasihatkan bahawa sekiranya kita tidak dapat mengalahkan seseorang atau sesuatu keadaan maka ada baiknya kita menyertainya dengan harapan untuk mendapatkan manfaat darinya.
Harap maklum bahawa terdapat juga ungkapan-ungkapan dari Bible yang dianggap sebagai sayings.