Rabu, 21 November 2012

To say, Say, Says, Said, Saying, That is to say, You can say that again

There are many ways to say, "I love you". Terdapat banyak cara untuk berkata, "Saya mencintai awak". Say pada dasarnya adalah perkataan jenis verb yang memberi maksud kata. Say mempunyai 5 bentuk iaitu to say, say, said, saying dan says.
  1. to say bermaksud untuk berkata: The janitor came to say that he did not do the crime. Penjaga bangunan itu datang untuk mengatakan bahawa dia tidak melakukan jenayah itu.
  2. say memberi maksud kata: Say what's on your mind. Katakan apa yang di dalam fikiran awak.
  3. said adalah past tense kala lampau untuk perkataan say dan memberi maksud telah berkata: The scary looking gravedigger said, "You will be next". Penggali kubur yang menakutkan itu telah berkata, "Awak akan menjadi yang seterusnya". (Gravedigger tu bukan Teacher Zack ye).
  4. Saying bermaksud sedang berkata: That bad snatcher is saying to the police, "Don't shoot! Don't shoot!" Peragut yang jahat itu sedang berkata kepada polis, "Jangan tembak! Jangan tembak!".
  5. says memberi maksud kata dan digunakan hanya untuk pihak ketiga tunggal iaitu he dia, she dia dan it ia: The broken clock says half past three. Jam yang rosak itu menyatakan (atau menunjukkan) tiga setengah.
Say boleh juga menjadi perkataan jenis noun:
  1. The citizen have a say in this matter too. Warganegara juga ada hak berkata di dalam urusan ini.
  2. Let the sweeper have a say. Benarkan tukang sapu itu memberi sepatah kata.
Say sebagai adjective pun boleh:
  1. Choose a number, say, three. Pilih satu nombor, katakan, tiga.
  2. There were only, say, 45,000 voters. Terdapat hanya, katakan, 45,000 pengundi.
Antara idiom yang popular untuk perkataan say adalah that is to say. Ia memberi maksud dengan kata lain: They are going next month, that is to say, in April. Mereka akan pergi bulan depan, dengan kata lain, pada bulan April.

Slang you can say that again pun popular juga. Ia memberi maksud awak boleh mengatakannya semula (iaitu menyatakan persetujuan yang kuat tentang apa yang baru dikatakan), contohnya:

Puan Siti: That vegetable seller is so arrogant. Penjual sayur itu sombong sungguh.
Cik Murni: You can say that again. Awak boleh mengatakannya semula.

Keterangan lanjut mengenai verb dan bentuk verb boleh didapati di dalam ebook Verb dan Tense karya Teacher Zack.