Selasa, 20 November 2012

With, In with

My cousin is happy because she got to dance with the classical dancers last night. Sepupu saya gembira sebab dia dapat menari bersama penari-penari klasik semalam. With adalah perkataan jenis preposition. With adalah diantara perkataan yang sering diguna dan mempunyai banyak maksud. Perkataan with boleh memberi gambaran:
  1. berada bersama:
    The dancer came with his wife. Penari itu datang dengan isterinya.
  2. berdekatan:
    The handyman lives with his mother. Pekerja rencam itu tinggal dengan emaknya.
  3. memberi perkhidmatan:
    My neighbour use to leave his child with me. Jiran saya sering meninggalkan anaknya bersama saya.
  4. persetujuan atau pertentangan pendapat:
    A lawyer will never agree with this request. Seorang peguam tidak akan menyetujui dengan permohonan ini.
  5. keadaan:
    We ran too fast, with Mahmud left behind. Kami berlari terlalu laju, dengan Mahmud ketinggalan dibelakang.
  6. cara sesuatu dilakukan:
    Only one student worked with diligence. Hanya seorang murid sahaja yang berkerja dengan ketekunan.
  7. sifat:
    The new President is a person with intelligence. Presiden baru itu adalah seorang yang memiliki kebijaksanaan.
  8. berkaitan:
    My two sons fought but I dealt with it quickly. Kedua-dua anak lelaki saya bergaduh tetapi saya menyelesaikannya dengan cepat.
  9. memiliki:
    The carpenter died with tuberculosis. Tukang kayu itu meninggal dunia dengan batuk kering.
  10. persamaan waktu atau sejurus selepas:
    And with that, my electrician left immediately. Maka dengan itu, juruelektrik saya pergi dengan segera.
In with adalah salah satu idiom rasmi dan terkenal yang menggunakan perkataan with. In with memberi maksud bersama, bersekutu, bergaul atau berserta:
  1. The computer technician is in with the wrong friends. Juruteknik komputer itu begaul dengan kawan-kawan yang salah.
  2. My maid is in with some good people so I feel safe. Orang gaji saya bergaul dengan orang-orang baik maka saya rasa selamat.