Selasa, 27 November 2012

Jom kita menterjemahkan perkataan Inggeris As

Can you sing as sweetly as a nightingale? Bolehkah anda bernyanyi semerdu burung rindu malam? As adalah perkataan Bahasa Inggeris yang sering digunakan di dalam Bahasa Inggeris. Perkataan as mempunyai banyak maksud dan boleh digunakan sebagai adverb, conjunction, pronoun dan preposition.

as sebagai adverb:
  1. as menunjukkan perbandingan: Yesterday was not as hot as today. Semalam tidaklah sepanas hari ini. Cara penggunaannya adalah seperti berikut: as tall as setinggi, as low as serendah, as pretty as secantik, as simple as semudah dan sebagainya.
  2. as boleh juga diterjemahkan sebagai sepertimana: That criminal is violent, as a bear or tiger. Penjenayah itu ganas, sepertimana seekor beruang atau harimau.
  3. as menggambarkan cara (persetujuan, janji): The electrician came as promised. Juruelektrik itu datang seperti yang telah dijanjikan.
as sebagai conjunction:
Sebagai conjunction perkataan as digunakan sebagai kata hubung diantara frasa atau ayat.
  1. You are not thinking as I am thinking. Awak tidak berfikir sebagaimana saya berfikir.
  2. The boy slipped and fell as he ran home. Budak itu tergelincir dan jatuh apabila dia sedang berlari ke rumah.
  3. I went to bed early as I was too tired. Saya telah masuk tidur cepat disebabkan saya terlalu penat.
as sebagai pronoun:
Sebagai pronoun perkataan as memberi gambaran seperti frasa Bahasa Melayu seperti yang.
  1. I received the same gift as you did. Saya telah menerima hadiah yang sama seperti yang awak menerima.
  2. The bank clerk was proven guilty, as stated in the newspapers. Kerani bank itu telah didapati bersalah, seperti yang telah dinyatakan di dalam suratkhabar.
as sebagai preposition:
Sebagai preposition perkataan as menggambarkan peranan, status atau fungsi, iaitu seperi perkataan Bahasa Melayu sebagai.
  1. The military has taken the role as a temporary government. Angkatan tentera telah mengambil peranan sebagai kerajaan sementara.
  2. The teacher acted as a mediator in the dispute. Guru itu telah mengambil peranan sebagai orang tengah di dalam pertelingkahan itu.
Terdapat juga beberapa idiom yang menggunakan perkataan as seperti berikut:
  1. Idiom as soon as possible memberi maksud secepat mungkin: Please visit the dentist as soon as possible. Sila berjumpa dengan doktor gigi secepat mungkin.
  2. Idiom as for memberi maksud bagi: As for the laboratory assistant, she is going home right now. Bagi diri pembantu makmal itu, dia akan pulang ke rumah sekarang juga.
  3. Idiom as to memberi maksud dari segi: As to crossing the river, the cadet trainee does not want to do it. Dari segi menyeberangi sungai itu, pelatih kadet itu tidak mahu melakukannya.
  4. Idiom as though boleh diterjemahkan sebagai seolah-olah: The serial killer usually acts as though he is an orthopaedic surgeon. Pembunuh bersiri itu biasanya menyamar seolah-olah dia adalah seorang doktor bedah ortopedik.
Perhatikan bahawa di dalam idiom 2, 3 dan 4, perkataan as digunakan sebagai preposition.