Jumaat, 14 Disember 2012

Perkataan In sebagai adverb

Selain menggunakan perkataan in sebagai preposition, perkataan in boleh juga digunakan sebagai adverb. Ingat ye, adverb boleh digunakan untuk mengubah maksud verb, adjective, atau lain-lain. Berikut adalah maksud-maksud dan penggunaan perkataan in sebagai adverb:
  1. ke arah atau ke dalam lokasi: The hunter opened the kitchen door and stepped in. Pemburu itu telah membuka pintu dapur dan telah melangkah ke dalam.
  2. ke arah matlamat: As soon as the bomb explodes the Israeli soldiers close in the Muslim militants. Sebaik sahaja bom itu meledak askar-askar Israel mengepung militan-militan Islam itu.
  3. berada di dalam: I was in before anyone else. Saya berada di dalam sebelum sesiapa.
  4. tersedia, ada: How can we proceed with this meeting when all the information is not in yet? Bagaimanakah kita boleh meneruskan mesyuarat ini jika semua maklumat masih belum tersedia?
  5. termasuk atau dimasukkan: Don't worry Sir, your petai is in your nasi lemak. Jangan bimbang Tuan, petai anda sudah dimasukkan di dalam nasi lemak anda. (Best gilerr sarapan macam ni..)
  6. menduduki suatu kedudukan atau berpihak: Everyone likes InfoInggeris and many more fans have joined in. Semua orang sukakan InfoInggreris dan ramai lagi peminat menyertainya. (Teacher Zack sedang bermimpi nih...)
  7. di dalam suatu perhubungan: I got in bad with the boss today. Saya tidak (berada di dalam perhubungan yang) baik dengan bos hari ini.