Ahad, 9 Disember 2012

Jom kita chat...

Jom kita chat... mengenai perkataan chat. Perkataan chat boleh digunakan sebagai verb atau noun.

Penggunaan perkataan chat sebagai verb
Pada dasarnya chat adalah perkataan jenis regular verb yang mempunyai 5 bentuk iaitu to chat, chat, chatted, chatting dan chats. Maksud perkataan chat sebagai verb adalah berbual ringkas secara tidak rasmi:
  1. I did not login to my Facebook account to chat. Saya tidak log masuk ke akaun Facebook saya untuk berbual.
  2. Let's chat! Marilah berbual!
  3. That naive girl did not know that she chatted online with a criminal. Gadis yang lurus bendul itu tidak mengetahui bahawa dia telah berbual di atas talian dengan seorang penjenayah.
  4. Please call back later because I am chatting online now. Sila telefon kemudian sebab saya sedang berbual di atas talian sekarang.
  5. My boyfriend chats with me via handphone almost the whole day everyday. Teman lelaki saya berbual dengan saya melalui telefon bimbit hampir seluruh hari setiap hari.
Penggunaan perkataan chat sebagai noun
Sebagai noun perkataan chat memberi maksud perbualan:
  1. That is not a dialog but a chat. Itu bukan suatu perbicaraan tapi suatu perbualan.
  2. We had a pleasant chat. Perbualan kami mesra.
  3. The store clerk is bored, what he needs is a chat. Kerani stor itu sedang bosan, apa yang dia memerlukan adalah suatu perbualan.
Keterangan mengenai regular verb dan bentuk-bentuk verb serta penggunaannya di dalam ayat terdapat di dalam ebook Verb and Tense karya Teacher Zack.