Ahad, 16 Disember 2012

Perkataan In di dalam idiom

Seperti yang tersenarai di bawah, perkataan in terdapat di dalam beberapa idiom contohnya in at, in between atau in for. Walau bagaimana pun bukan semua ahli-ahli bahasa menganggapnya sebagai idiom. Ada yang berpendapat bahawa sebahagian darinya, contohnya in between, bukan idiom manakala yang lain pula, contohnya in for atau in at, dianggap sebagai idiom. Bagi Teacher Zack, hmm entahlah, tapi demi membakukannya Teacher Zack lebih suka menganggap kesemuanya sebagai idiom sebab nak ingat pun senang, agaknya lah tu.

Apa pun yang pasti adalah bahawa semua frasa-frasa yang tersenarai di bawah adalah sebenarnya perkataan in yang digunakan sebagai adverb. Dengan itu maka jom kita bincang mengenai idiom-idiom ini:
  1. in at memberi maksud berada pada (permulaan, pertengahan, akhir, atau sebagainya): The famous writer is in at the middle of his new thriller novel titled 'To Kill Only For Joy'. Penulis terkenal itu sedang berada pada pertengahan novel seramnya yang bertajuk 'Untuk Membunuh Hanya Demi Ria'.
  2. in between memberi maksud diantara: That crazy guy is swimming in between two huge crocodiles! Orang yang tak betul tu sedang berenang diantara dua ekor buaya besar! (Dah buang tabiat orang ni.)
  3. in for memberi maksud mengalami sesuatu situasi terutamanya yang tidak selesa: Please don't let her see her son at the accident location otherwise she will be in for a shock. Harap jangan benarkan dia melihat anaknya di lokasi kemalangan itu sebab nanti dia akan terkejut.
  4. in on memberi maksud sudah mengetahui atau berkongsi pengetahuan: That swindler is in on all his mean friend's plans. Penipu itu sudah mengetahui semua rancangan kawannya yang jahat itu.
  5. in with memberi maksud bersekutu, bersetujubersama atau berserta: The right-wing supporters is in with the government's decision on declaring a war. Penyokong sayap kanan itu menyetujui keputusan kerajaan atas pengisytiharaan perang.