Jumaat, 28 Disember 2012

Fahamilah perkataan To

Berikut adalah maksud-maksud perkataan to sebagai preposition:
  1. ke suatu tempat: My parents came to my house yesterday. Ibubapa saya telah datang ke rumah saya semalam.
  2. ke arah pandangan: The bear turned to Teacher Zack. Beruang itu telah memusing ke arah Teacher Zack.
  3. ke arah suatu keadaan: This country is on its way to economic disaster. Negara ini sedang ke arah keruntuhan ekonomi.
  4. had atau batasan: That baby elephant grew to 4 feet in height. Anak gajah itu membesar ke 4 kaki didalam ketinggian.
  5. sentuhan, bertemu, hampir: That was a left uppercut to the jaw. Itu adalah tumbuk sungkit kiri ke rahang.
  6. sehingga: I work nine to five. Saya bekerja sembilan ke (sehingga) lima.
  7. sebelum: The time now is fifteen minutes to seven. Waktu sekarang adalah limabelas minit ke (sebelum) tujuh.
  8. tujuan, matlamat, niat: All the staff went out to lunch. Semua kakitangan keluar untuk makan tengahari.
  9. destinasi atau pengakhiran: The villain is sentenced to jail for life. Penyangak itu dihukum (ke) penjara seumur hidup.
  10. dihadapan: I saw Teacher Zack stood face to face with Bigfoot. Saya ternampak Teacher Zack berdiri dihadapan Bigfoot.
  11. berkaitan atau berkenaan: That girl is waiting for a reply to her letter from her father. Kanak-kanak perempuan itu sedang menunggu jawapan kepada suratnya daripada bapanya.
  12. digunakan sebelum verb kata kerja untuk menunjukkan hal infinitive infinitif:
    1. The cleaner came to work on Sunday. Tukang cuci telah datang untuk bekerja pada hari Ahad.
    2. Do you want to go with me? Adakah awak ingin pergi dengan saya?
    3. I want to eat. Saya nak makan?
    4. A Korean actor wants to marry me. Seorang pelakon Korea ingin berkahwin dengan saya.