Ahad, 7 Julai 2013

Dunia tidak bermakna tanpa awak

Terjemahan tajuk dalam Bahasa Inggeris: The world means nothing without you.


Perkataan Bahasa Inggeris without sebagai preposition

Sebagai preposition, perkataan without memberi petunjuk kepada noun atau pronoun contohnya without you, without the house, without help, without her atau sebagainya. Sebagai preposition, perkataan without memberi maksud tanpa, seperti berikut:
  1. I can't go anywhere without my handphone. - Saya tidak boleh pergi ke mana-mana tanpa telefon bimbit saya.
  2. Of course the TV won't work without the antenna. - Sudah tentu TV tidak akan berfungsi tanpa antena.
  3. Thank you, but I can do it without your help. - Terima kasih, tetapi saya boleh melakukannya tanpa pertolongan awak.
  4. How could the journalist have spoken without thinking first? - Bagaimanakah wartawan itu boleh bercakap tanpa berfikir dahulu?

Perkataan Bahasa Inggeris without sebagai adverb

Sebagai adverb, perkataan without memberi keterangan kepada adjective, verb, atau adverb lain contohnya live without, go without, do without, atau sebagainya. Sebagai adverb, perkataan without memberi maksud tanpanya, seperti berikut:
  1. My perfume is something that I can't live without. - Minyak wangi saya adalah sesuatu yang saya tidak dapat hidup tanpanya.
  2. We must bring this document or go without. - Kita mesti membawa dokumen ini atau pergi tanpanya.
  3. We have no butter left, so we have to do without. - Kita sudah tiada mentega yang tinggal, maka kita terpaksa membuat tanpanya.

Within dan without

Teacher Zack sering mendengar beberapa frasa yang mengandungi perkataan within dan without. Dalam frasa-frasa ini, perkataan within memberi maksud dalam dan perkataan without memberi maksud luar, contohnya:
  1. within and without: You can place the banquet tables within and without the house. - Awak boleh meletakkan meja-meja jamuan itu di dalam dan di luar rumah.
  2. within or without: I don't know if what you did is within or without the law. - Saya tidak pasti jika apa yang awak telah lakukan adalah dalam atau luar undang-undang.
  3. from within and from without: You can open the door from within and from without the room. - Anda boleh membuka pintu itu dari dalam dan dari luar bilik itu.
  4. from within or from without: You can either call me from within or from without the city. - Awak boleh menelefon saya sama ada dari dalam atau dari luar bandar.