Jumaat, 5 Julai 2013

سبحان الله, apakah yang telah terjadi kepada awak!

Maksud tajuk dalam Bahasa Inggeris: Glory be to الله, what happened to you!


Perkataan Bahasa Inggeris happen sebagai verb

Sebagai verb, perkataan happen adalah jenis regular verb yang mempunyai lima bentuk iaitu:
  1. to happen - infinitive
  2. happen - base
  3. happened - past simple / past participle
  4. happening - present participle
  5. happens - present simple
Sebagai verb, maksud-maksud perkataan happen adalah:
  1. terjadi, berlaku: 
    1. Why did this happened to us? - Kenapakah ini telah terjadi kepada kita?
    2. What happened yesterday should not have happened. - Apa yang telah terjadi semalam sepatutnya tidak terjadi.
    3. I don't want this to happen to you. - Saya tidak mahu perkara ini berlaku pada awak.
    4. I don't understand why this thing is happening to me. - Saya tidak memahami kenapa perkara ini sedang berlaku kepada saya.
    5. If anything happens to me, it'll be your fault. - Sekiranya sesuatu berlaku kepada saya, ia akan menjadi kesalahan awak.
  2. ternampak: 
    1. I happen to see the Stage Manager leaving. - Saya ternampak Pengurus Pentas itu pergi.
    2. If you happen to see mom, tell her I am waiting. - Jika awak ternampak ibu, beritahu dia saya sedang menunggu.
  3. sudah pun: I arrived early and the driver happened to be there already. - Saya telah tiba awal dan pemandu itu sudah pun berada di sana.
  4. secara kebetulan: 
    1. Did you happen to go to the supermarket yesterday? - Adakah awak secara kebetulan telah pergi ke pusat membeli belah semalam?
    2. I happen to know that famous astronomer. (atau "It happens that I know the famous astronomer.") - Secara kebetulan saya mengenali pengkaji bintang yang terkenal itu.
    3. The wanted criminal happens to be my friend. - Penjenayah yang dikehendaki itu secara kebetulan adalah kawan saya.

Perkataan yang berkaitan dengan perkataan Bahasa Inggeris happen

  1. Happening (noun) bermaksud:
    1. suatu kejadian: There are strange happenings in that old and empty house. - Terdapat perkara-perkara aneh berlaku di dalam rumah lama yang kosong itu.
    2. suatu acara yang hebat atau menarik: The concert was a real happening. - Konsert itu adalah suatu acara yang hebat.
  2. Happening (adjective): Sebagai adjective, perkataan happening hanya digunakan sebagai slang dan ia memberi maksud hebat atau menarik, contohnya:
    1. Wow, that's a happening party! - Wah, itu adalah suatu majlis yang hebat!
    2. Let's find a happening place to go. - Marilah kita mencari tempat yang menarik untuk pergi.