Isnin, 8 April 2013

Teacher Zack has a different life

Teacher Zack has a different life. Teacher Zack mempunyai kehidupan yang berlainan.

Perkataan life sebagai noun
Sebagai noun perkataan life memberi maksud kehidupan, hidup, hayat, nyawa. Plural (majmuk) untuk perkataan life adalah lives.
  1. They have a comfortable life. Mereka mempunyai kehidupan yang selesa.
  2. A mosquito has a short life. Seekor nyamuk mempunyai jangka hayat yang singkat.
  3. My late father had that illness his whole life. Arwah ayah saya telah menghadapi penyakit itu seluruh hidupnya.
  4. The life of this car can be up to ten years. Jangka hayat kereta ini boleh mencecah sepuluh tahun.
  5. Several lives were lost in that fire. Beberapa nyawa telah kehilangan dalam kebakaran itu.
  6. Scientists are hoping to discover life in other planets. Para-para sains mengharapkan untuk menemui kehidupan di planet-planet lain.
Perkataan life di dalam idiom
  1. bring to life bermaksud menghidupkan: The paramedics are trying to bring to life the flood victims. Paramedik sedang mencuba untuk menghidupkan semula mangsa-mangsa banjir itu.
  2. for life bermaksud sehingga akhir hayat: That serial killer will be in jail for life. Pembunuh bersiri itu akan berada di dalam penjara sehingga akhir hayatnya.
  3. take (one's) life bermaksud membunuh diri: It is wrong to take one's life. Ia adalah suatu kesalahan untuk membunuh diri.
  4. take (someone's) life bermaksud membunuh seseorang: It is wrong to take someone's life illegally. Ia adalah suatu kesalahan untuk membunuh seseorang tanpa hak.
  5. not on your life bermaksud tidak sekali-kali: Not on your life will I marry you. Tidak sekali-kali saya akan mengahwini awak.
  6. for dear life bermaksud demi nyawa yang dihargai: I ran for dear life when I saw the wild elephants. Saya lari demi nyawa yang dihargai apabila saya melihat gajah-gajah liar itu.