Rabu, 5 Jun 2013

Show me how to spell indescribability

Show me how to spell indescribability. - Tunjukkan kepada saya cara mengeja indescribability.

Perkataan show sebagai verb
Sebagai verb, perkataan show adalah jenis irregular verb yang mempunyai enam bentuk iaitu:
  1. to show - infinitive
  2. show - base
  3. showed - past simple
  4. shown - past participle
  5. showing - present participle
  6. shows - present simple
Perkataan show memberi maksud tunjuk, menunjukkan, ditunjukkan, kelihatan, atau sebagainya, seperti berikut:
  1. to show
    1. Would you like me to show you the invoice? - Mahukah awak jika saya menunjukkan awak invois itu?
    2. I followed to show him the direction to the house. - Saya telah mengikuti untuk menunjukkan dia arah ke rumah itu.
  2. show
    1. Can you show me the bathroom at the top floor? - Bolehkah awak menunjukkan saya bilik air di tingkat atas?
    2. Police! Freeze! Show me your hands! - Polis! Berhenti! Tunjukkan tangan awak!
  3. showed
    1. After I showed her my sister's photo in Facebook, she left me. - Selepas saya menunjukkan gambar kakak saya di Facebook, dia telah meninggalkan saya.
    2. I showed him the directions but he still got lost. - Saya telah menunjukkan kepada dia arahnya tetapi dia masih sesat.
  4. shown
    1. Have I shown you my eldest son's photo? - Sudahkah saya menunjukkan kepada awak gambar anak lelaki sulong saya?
    2. That documentary was shown on TV last week. - Rencana itu telah pun ditunjukkan di TV minggu lepas.
  5. showing
    1. Why are you showing me this? - Kenapakah awak menunjukkan saya ini?
    2. Are you showing me the right way? - Adakah awak sedang menunjukkan saya arah yang betul?
  6. shows
    1. It shows on you face that you are lying. - Ia kelihatan pada muka awak yang awak sedang menipu.
    2. It is strange but Zaini only shows her older photos. - Ia adalah pelik tetapi Zaini hanya menunjukkan gambar-gambarnya yang lama.
Perkataan show sebagai noun
Sebagai noun, perkataan show memberi maksud pertunjukan, seperti berikut:
  1. Did you see the show last night? - Adakah awak menonton pertunjukan itu semalam?
  2. Next month is the Langkawi Air Show. - Bulan hadapan adalah Pertunjukan Udara Langkawi.
  3. Wow, that is an amazing show of strength! - Wah, itu adalah suatu pertunjukan kekuatan yang hebat! 
Perkataan show didalam phrasal verb
  1. show off bermaksud bermegah, menunjuk-nunjuk: They like to show off their latest weapons of war. - Mereka suka menunjuk-nunjukkan senjata peperangan terbaru mereka.
  2. show up bermaksud muncul: We waited for one hour, but he didn't show up. - Kami telah menunggu selama sejam, tetapi dia tidak muncul.
Perkataan show didalam idiom
  1. run the show bermaksud diberi kuasa, berkuasa, mengurus, mengendalikan, mengawal: My father is the one who runs the show in the company. - Ayah sayalah orang yang mengurus syarikat itu.
  2. steal the show bermaksud mendapat pujian, mendapat nama, diagungkan: The woman can act, but the boy stole the show. - Wanita itu boleh berlakon, tetapi budak itu yang mendapat pujian.