Sabtu, 29 Jun 2013

Adakah awak memerlukan sehari cuti?

Terjemahan tajuk dalam Bahasa Inggeris: Do you need a day off?


Perkataan Bahasa Inggeris off sebagai adverb

Sebagai adverb, perkataan off memberi keterangan mengenai adjective, verb, atau adverb yang lain. Antara maksud-maksud perkataan off adalah:
  1. tertanggal, tanggalkan, tercabut:
    1. The door handle is about to come off. - Pemegang pintu itu hampir tertanggal.
    2. Please take your shoes off. - Sila tanggalkan kasut awak.
  2. pergi: 
    1. He ran off without looking back. - Dia telah lari pergi tanpa memandang belakang.
    2. Mom drove off using dad's car. - Ibu telah memandu pergi menggunakan kereta ayah.
  3. tertidur: I must have dozed off. - Saya mungkin telah tertidur.
  4. cuti: Are you taking the day off? - Adakah awak mengambil sehari cuti?
  5. padam: Please switch off the radio. - Harap padam radio itu.

Perkataan Bahasa Inggeris off sebagai preposition

Sebagai prepositon, perkataan off memberi petunjuk kepada noun atau pronoun. Perkataan off memberi maksud:
  1. habis: Sorry, but I am off duty. - Maaf, tapi saya dah habis kerja.
  2. dari: The cat jumped off the branch. - Kucing itu telah melompat dari dahan itu.
  3. dengan: I am living off my pension. - Saya sedang menyara diri dengan duit pencen saya.
  4. terkeluar: I saw a wire off the TV. - Saya nampak suatu dawai terkeluar dari TV itu.

Perkataan Bahasa Inggeris off sebagai adjective

Sebagai adjective, perkataan off memberi keterangan kepada noun atau pronoun. Maksud-maksud perkataan off adalah:
  1. jauh: I am at the off side of the house. - Saya berada di sebelah jauh rumah itu.
  2. tanpa: He was standing here with his shoes off. - Dia telah berdiri di sini tanpa kasutnya.
  3. padam: The computer is off. - Komputer itu padam.
  4. dibatalkan: The wedding is off. - Perkahwinan itu telah dibatalkan.
  5. menurun: Sales was off this year. - Penjualan telah menurun tahun ini.
  6. pergi: I'm off to see my son. - Saya sedang pergi untuk berjumpa anak lelaki saya.
  7. cuti: 
    1. Zaini is off every Tuesday. - Zaini cuti setiap Selasa.
    2. My off day is Monday. - Hari cuti saya adalah Isnin.