Isnin, 3 Jun 2013

Come, let's talk.

Come, let's talk. - Jom, marilah kita berbual.

Perkataan talk sebagai verb
Sebagai verb, perkataan talk adalah jenis regular verb yang mempunyai lima bentuk iaitu:
  1. to talk - infinitive
  2. talk - base
  3. talked - past simple / past participle
  4. talking - present participle
  5. talks - present simple
Perkataan talk boleh memberi maksud cakap, bincang, sembang, bual, atau sebagainya.
  1. to talk
    1. Would you like to talk to me? - Mahukah awak bercakap dengan saya?
    2. No, I don't want to talk to you. - Tidak, saya tidak mahu bercakap dengan awak.
  2. talk
    1. Can I talk to you? - Bolehkah saya bercakap dengan awak?
    2. Sure, let's talk. - Sudah tentu, marilah kita berbual.
  3. talked
    1. (past simple)
      1. We talked about it last night. - Kami telah bercakap mengenainya malam semalam.
      2. I talked to the principal just now. - Saya telah bercakap dengan pengetua baru tadi.
    2. (past participle)
      1. They haven't talked to me yet. - Mereka belum bercakap dengan saya lagi.
      2. Yes, this matter will be talked about in the next meeting. - Ya, perkara ini akan dibincangkan dalam mesyuarat yang akan datang.
  4. talking
    1. We are bored and we are just talking. - Kami bosan dan kami hanya sedang berbual.
    2. I'm sorry, but are you talking to me? - Maafkan saya, tetapi adakah awak sedang bercakap dengan saya?
  5. talks
    1. I don't believe it, but this cat talks! - Saya tidak mempercayainya, tetapi kucing ini bercakap!
    2. The problem is that he talks while he eats. - Masalahnya adalah bahawa dia bercakap sambil dia makan.
Perkataan talk sebagai noun
Sebagai noun, perkataan talk memberi maksud:
  1. percakapan: A talk is an exchange of opinions. - Suatu percakapan adalah pertukaran pendapat.
  2. kuliah: There will be a talk about security tomorrow. - Akan ada suatu kuliah mengenai keselamatan esok.
  3. khabar angin: There is a talk of bankruptcy. - Terdapat khabar angin mengenai kemuflisan.
  4. perundingan: Peace talks were held between the US and Taliban. - Perundingan keamanan telah diadakan antara Amerika dan Taliban.