Khamis, 16 Mei 2013

Where should Linda go?

Where should Linda go? - Di manakah patut Linda pergi?

Perkataan where sebagai adverb
Sebagai adverb, perkataan where memberi maksud di manakah:
  1. Where is Saleha now? - Di manakah Saleha sekarang? (Dia ada kat rumah mak dia di Kuala Lumpur...)
  2. Where are you going to meet Saleha? - Di manakah awak akan berjumpa dengan Saleha? (Di bangunan KLCC...)
  3. When you meet Saleha, where should I keep my broken heart? - Apabila awak berjumpa dengan Saleha, di manakah sepatutnya saya menyimpan hati saya yang hancur ini? (Biarlah saya yang menjaga hati awak, Linda...)
  4. Huh, where did you put your logical thoughts to say that? - Hah, di manakah awak telah meletakkan fikiran logik awak untuk mengatakan sedemikian? (Saya masih sayangkan awak la, Linda...)
Perkataan where sebagai conjunction
Sebagai conjunction, perkataan where memberi maksud di mana:
  1. I am going back to kampung where there is peace. - Saya akan kembali ke kampung di mana terdapat ketenangan. (Habis, saya nak buat apa di sini sorang-sorang..)
  2. Why don't you just go where Saleha is? - Mengapakah tidak awak pergi saja di mana Saleha berada? (Awak dah tak nak kat saya lagi ke?)
  3. I want you? Where there's you, there's trouble! - Saya nakkan awak? Di mana awak berada, di situlah masalah! (Sampai hati awak cakap begitu...)
  4. Just let me go to a place where it is quieter. - Biarkan saja saya pergi ke tempat di mana ia lebih sunyi. (Janganlah begitu Linda..)
  5. You and Saleha can go where there is happiness. - Awak dan Saleha boleh pergi di mana terdapat kebahagiaan. (Sedih la saya mendengar awak bercakap begini... saya bukannya bencikan awak, Linda...)
Perkataan where sebagai noun
Sebagai noun, perkataan where memberi maksud tempat:
  1. Only today Teacher Zack know the where of Zubir's meeting place with Saleha. - Baru hari ini Teacher Zack mengetahui tempat pertemuan Zubir dan Saleha.
  2. Actually the where is not important but the hurt that Linda has to go through should be a lesson to all of us. - Sebenarnya tempatnya tidak penting tetapi kepahitan yang Linda terpaksa melalui sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita semua.
  3. Hence, let us all pray for Linda regardless of the where, the when, or the why. - Oleh itu, marilah kita semua mendoakan Linda tanpa menghiraukan tentang tempatnya, bilanya, atau mengapanya.