Rabu, 8 Mei 2013

Worry can make you look old

Worry can make you look old. Kerisauan boleh menjadikan anda kelihatan tua.

Perkataan old sebagai adjective
Sebagai adjective, perkataan old mempunyai tiga bentuk iaitu:
  1. old - tua
  2. older - lebih tua
  3. oldest - paling tua
Sebagai adjective, perkataan old mengubah noun atau pronoun, contohnya: old book, old age, old friend, older age, older friend, older than me, older than him, oldest daughter, oldest tree, atau sebagainya. Maksud-maksud perkataan old sebagai adjective adalah:
  1. lama: 
    1. This is an old book. Ini adalah buku lama.
    2. Those are old fossils. Itu adalah fosil-fosil lama.
    3. Meet my old friend, Zack. Temuilah kawan lama saya, Zack.
  2. tua:
    1. Sukarni is my oldest daughter. Sukarni adalah anak perempuan sulong saya.
    2. I am in my old age. Saya berada dalam zaman tua saya.
    3. Her old face shows it all about her. Muka tuanya menunjukkan segalanya mengenainya.
    4. Is Encik Rahman older than me? Adakah Encik Rahman lebih tua daripada saya?
  3. umur: 
    1. The new candidate is a man 30 years old. Calon baru itu adalah seorang lelaki yang berumur 30 tahun.
    2. That is a century-old artifact. Itu adalah artifak yang sudah seabad.
Perkataan old sebagai noun
  1. umur: 
    1. My five-year-old son likes to climb trees. Anak lelaki saya yang berumur lima tahun suka memanjat pokok.
    2. That class is for six-year-olds only. Kelas itu hanya untuk yang berumur enam tahun sahaja.
  2. tua: 
    1. You should care for the old. Awak hendaklah menjaga yang tua.
    2. Those are my days of old. Itu adalah hari-hari tua saya.