Selasa, 14 Mei 2013

WHY ME! :(

WHY ME! - MENGAPA SAYA! :(

Perkataan why sebagai adverb
  1. Can you tell me why you love me? - Bolehkah awak beritahu saya kenapa awak mencintai saya? (Sebab awak baik hati...)
  2. If that is so, then why are you leaving me? - Jika begitu, mengapakah awak nak meninggalkan saya? (Sebab saya masih rindukan Saleha...)
  3. May I know why you still miss Saleha? - Bolehkah saya tahu kenapa awak masih rindukan Saleha. (Entahlah, saya pun tak pasti...)
  4. I am so upset; why is this happening to me? - Saya begitu hampa; mengapakah ini berlaku kepada diri saya? (Maafkanlah saya, sebenarnya saya masih sayangkan awak, Linda...)
  5. Then why are you doing this to me? - Jadi mengapa awak melakukan ini kepada saya? (hmm.. say tak tahu la... saya harap awak dapat memahami diri saya..)
  6. Why don't you just go and die? Isn't that much better? - Mengapakah awak tak pergi mati je? Bukankah itu lebih baik? :( :( :(
Perkataan why sebagai conjunction
  1. Teacher Zack knows why Zubir left Linda for Saleha. - Teacher Zack tahu kenapa Zubir telah meninggalkan Linda untuk Saleha.
  2. Jealousy; that's why he left her. - Cemburu; itulah sebabnya dia telah meninggalkannya.
  3. Teacher Zack is also wondering why you believe in this story. - Teacher Zack juga sedang memikirkan mengapa anda percayakan cerita ini.
Perkataan why sebagai noun
  1. Which do you want to know, the why or the when of Zubir leaving Linda? - Yang manakah anda ingin mengetahui, mengapanya atau bilanya Zubir telah meninggalkan Linda?
  2. Sorry, Teacher Zack only know the why but not the when. - Maaf, Teacher Zack hanya tahu mengapa tapi bukan bila.
  3. Even so, Linda was angry at Teacher Zack for telling you the why. - Walaupun begitu, Linda telah marah kepada Teacher Zack kerana telah memberitahu anda mengapa.