Ahad, 24 Februari 2013

Only for you

Only for you. Hanya untuk awak. Berikut adalah penggunaan perkataan only:

Perkataan only sebagai adverb
  1. hanya: This ring is only for you. Cincin ini hanya untuk awak.
  2. baru: 
    1. I saw the movie only last night. Saya menonton movie itu baru semalam.
    2. Only yesterday the buyers came. Baru semalam pembeli-pembeli itu datang.
Perkataan only sebagai adjective
  1. hanya: This is the only shop I can find. Hanya kedai inilah yang saya telah jumpai.
  2. satu: Teacher Zack is my only son. Teacher Zack adalah anak tunggal saya.
Perkataan only sebagai conjunction
  1. tetapi: I would have came, only father disallowed. Saya sudah hendak datang, tetapi ayah melarang.
Perkataan only di dalam idiom
  1. only too bermaksud hanya terlalu: My daughter is only too happy to go and meet her father. Anak perempuan saya hanya terlalu gembira untuk pergi berjumpa dengan ayahnya.