Ahad, 17 Februari 2013

No, I don't love you

No, I don't love you. Tidak, saya tidak mencintai awak. Berikut adalah penggunaan perkataan no:

Perkataan no sebagai adverb
  1. tidak:
    1. Do you have a tissue? No, I don't have a tissue. Adakah awak kertas tisu? Tidak, saya tidak ada kertas tisu.
    2. Are you going to work today? No, I am not going to work today. Adakah awak akan pergi kerja hari ini? Tidak, saya tidak akan pergi kerja hari ini.
    3. Am I right? No, you are wrong. Adakah saya benar? Tidak, awak salah.
  2. no better than bermaksud tidak sebaik:
    1. That chair is no better than this chair. Kerusi itu tidak sebaik kerusi ini.
    2. My car is no better than your car. Kereta saya tidak sebaik kereta awak.
  3. no more... than bermaksud tidak selaju, tidak sebesar, tidak seindah, dan sebagainya; no more... than digunakan bersama perkataan jenis adjective:
    1. This printer is no more faster than that printer. Pencetak itu tidak selaju pencetak ini.
    2. His new house is no more bigger than your house. Rumah barunya tidak sebesar rumah awak.
  4. no menggantikan not a dan bermaksud bukan; no digunakan sebelum perkataan jenis adjective: 
    1. His recovery is no (not a) small miracle. Pemulihannya bukan suatu keajaiban kecil.
    2. Her mother is no (not a) poor lady. Ibunya bukan orang miskin.
Perkataan no sebagai adjective
  1. no menggantikan not a dan bermaksud bukan; no digunakan sebelum perkataan jenis noun:
    1. That lecturer is no (not a) Malaysian. Pensyarah itu bukan orang Malaysia.
    2. He is no (not an) expert on the race track. Dia bukan seorang yang berkemahiran dalam perlumbaan.
    3. I am no (not a) doctor to treat the patient. Saya bukan seorang doktor untuk merawat pesakit itu.