Ahad, 10 Februari 2013

Let's go home, then

Let's go home, then. Marilah pulang ke rumah, jika begitu. Berikut adalah maksud-maksud perkataan then:

Perkataan then sebagai adverb
  1. pada masa itu, sewaktu itu: My niece was still in college then. Anak saudara perempun saya masih berada di kolej pada masa itu.
  2. kemudian: I went to the market, and then I came home. Saya pergi ke pasar, kemudian saya kembali ke rumah.
  3. selain: The price is RM20, and then there's the sales tax to pay. Harganya RM20, dan selain itu ada cukai yang perlu dibayar.
  4. maka: Since the guest arrived late, then prepare the drinks now. Oleh kerana tetamu tiba awal, maka sediakan minuman sekarang.
  5. oleh itu, dengan itu: This issue, then, should not be discussed anymore. Hal ini, oleh itu, tidak patut dibincangkan lagi.
Perkataan then sebagai noun
  1. sehingga itu: Dad's flight will be arriving in an hour, until then let's get a snack at the restaurant. Penerbangan ayah akan tiba sejam lagi, sehingga itu jom kita dapatkan makanan ringan di restoran.
Perkataan then sebagai adjective
  1. ketika itu: 
    1. I was the then chairman. Saya adalah pengerusi ketika itu.
    2. He was the then principal of the institusi. Dia adalah pengetua institusi ketika itu.
Perkataan then di dalam idiom
  1. then again bermaksud sebaliknya: I need a vacation. Then again, so do you. Saya perlu pergi bercuti. Sebaliknya, begitu juga awak.
  2. but then bermaksud sebaliknya: The new singer was nervous, but then who isn't. Penyanyi baru itu gemuruh, sebaliknya siapa yang tidak.
  3. then and there bermaksud serta merta: After the argument, he packed his things then and there! Selepas pertengkaran itu, dia telah mengemas barang-barangnya serta merta! (Kan kami dah nasihat dulu.. suruh dia bersabar.. kesiankan anak-anak tu)