Isnin, 11 Februari 2013

More than words

More than words. Lebih dari kata-kata. Perkataaan more memberi maksud lebih. Berikut adalah penggunaan perkataan more:

Perkataan more sebagai adjective
  1. We need more seats in the hall. Kami memerlukan lebih kerusi di dalam dewan.
  2. More time is required to finish the project. Lebih masa diperlukan untuk menghabiskan projek itu.
  3. The political party needs more support to win the election. Parti politik itu memerlukan lebih sokongan untuk memenangi pemilihan itu.
Perkataan more sebagai noun
  1. I would give you more if I had it. Saya akan telah memberi awak lebih jika saya ada.
  2. The price of the phone is more than I expected. Harga telefon itu adalah lebih daripada yang saya jangka.
  3. More will attend if you include the lucky number event. Lebih akan hadir jika awak mengadakan acara nombor bertuah.
  4. The more I see you the more I like you. Lebih kerap saya melihat awak lebih suka saya terhadap awak.
Perkataan more sebagai adverb
  1. I love him even more after the accident. Saya mencintai dia lebih lagi selepas kemalangan itu.
  2. I think history is more interesting than geography. Saya fikir sejarah adalah lebih menarik daripada geografi.
  3. Let's talk more another time. Nanti kita bercakap lebih lagi pada waktu lain.
Perkataan more di dalam idiom
  1. more and more bermaksud semakin: The world leaders are getting more and more worried about the war in Syria. Pemimpin-pemimpin dunia semakin risau mengenai peperangan di Syria.
  2. more or less bermaksud lebih kurang: Your answers are more or less like mine. Jawapan awak adalah lebih kurang seperti jawapan saya.