Khamis, 3 Oktober 2013

Cara cepat untuk memahami personal pronoun

Terdapat tiga jenis personal pronoun iaitu:
  1. Subjective personal pronoun (nominative) - I (saya), you (awak), he (dia), she (dia), it (ia), we (kami), you (kamu), they (mereka).
  2. Objective personal pronoun (accusative) - me (saya), you (awak), him (dia/nya), her (dia/nya), it (ia/nya), us (kami), you (kamu), them (mereka).
  3. Possessive personal pronoun (genitive) - mine (milik saya), yours (milik awak), his (milik dia/miliknya), hers (milik dia/miliknya), its (milik ia/miliknya), ours (milik kami), yours (milik kamu), theirs (milik mereka).
Jika personal pronoun menjadi subject dalam ayat anda, maka anda hendaklah menggunakan bentuk nominative, contohnya:
  • I am a handsome doctor. - Saya adalah seorang doktor yang kacak.
  • "Let us eat goreng pisang", he said. - "Marilah kita makan goreng pisang.", dia berkata.
Jika personal pronoun menjadi object dalam ayat anda, maka anda hendaklah menggunakan bentuk accusative, contohnya:
  • Pretty Zulaika lied to me. - Zulaika yang cantik telah berbohong pada saya.
  • It was them that carelessly did it. - Ia adalah mereka yang telah melakukannya dengan lalai.
Jika personal pronoun menunjukkan possessive (hal milik) dalam ayat anda, maka anda hendaklah menggunakan bentuk genitive, contohnya:
  • That short pencil is mine. - Pensel yang pendek itu milik saya.
  • Is this broken printer yours or ours? - Adakah pencetak yang telah rosak ini milik kamu atau milik kami?
Kesimpulan: Untuk memahami mengenai personal pronoun, pastikan anda memahami kaedah subjective (nominative), objective (accusative) dan possessive (genitive) dahulu.